(bron: emerce.nl – 17-04-2020)

Adverteer je al op bol.com? Dan zal de overgang van advertentieplatform Criteo naar Mabaya je niet ontgaan zijn. Dit nieuwe systeem geeft adverteerders niet alleen meer inzicht in gematchte zoekwoorden, maar biedt ook meer mogelijkheden voor campagne analyses. Adverteerders die op dit moment een nieuw Sponsored Ads account aanvragen bij bol.com krijgen de kans om direct aan de slag te gaan met Mabaya. Huidige adverteerders kunnen die overstap straks maken. In dit artikel leggen we de verschillen tussen de twee systemen uit én hoe je hier als adverteerder een goede start mee maakt.

De nadelen van adverteren op bol.com

Als je via Criteo op bol.com adverteert, bied je op een productgroep in plaats van op zoekwoorden. Dit betekent dat bol.com bepaalt op welk zoekwoord je vertoond wordt. Hierdoor krijg je geen inzicht in zoekwoorden waar de advertentie op gematcht wordt en heb je dus minder mogelijkheden om je campagne te optimaliseren.

Criteo’s advertising dashboard laat zien hoeveel impressies, clicks en sales je advertenties hebben behaald, maar helaas krijg je geen inzicht in de totale traffic per productcategorie. Op deze manier heb je dus nog geen idee hoeveel groeipotentie er in de categorie zit.

Kortom, door de targeting van Criteo zijn de inzichten in performance van de advertenties beperkt en is er minder campagne optimalisatie mogelijk in vergelijking met het adverteren via bijvoorbeeld Amazon, Google of Mabaya.

Vergelijking met Amazon advertising

Voor adverteerders die bekend zijn met de Amazon Advertising console (of Google Ads) is de mogelijkheid om op keyword niveau te adverteren niks nieuws. Met alle mogelijkheden die het ads platform van Amazon biedt, is het echt een voorloper te noemen binnen het marketplace advertising domein.

Op het gebied van rapportage en analyses  biedt Amazon bijvoorbeeld Brand Analytics voor geregistreerde merken aan. Hier krijg je inzicht in zoektrends op Amazon binnen verschillende de productcategorieën en op keyword niveau. Verder biedt Amazon via Brand ads new-to-brand metrics, zoals “new to brand sales“, “new-to-brand purchase rate”, and “cost per new-to-brand customer”, wat inzicht geeft in de groei van je klant base.

Hoe je met Mabaya efficiënter adverteert op bol.com

Voor bedrijven die ervaring hebben met verkopen op o.a. real.de is Mabaya geen onbekende. Deze Duitse marktplaats gebruikt Mabaya al enige tijd als advertentieplatform. Mabaya is in opzet vergelijkbaar met de opzet van de Amazon Advertising console en werkt ook op basis van keyword targeting.

Zo kun je net als bij Amazon via een sponsored product campagne een specifiek product promoten. Dit kan op twee manieren: via automatic targeting en via manual targeting. Bij automatic targeting bepaalt bol.com / Mabaya op welke zoektermen je vertoond wordt. Daarnaast kun je manual targeting inzetten om meer grip te krijgen of om specifieke campagnes op te zetten. Bij deze variant kies je zelf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.

Verder biedt Mabaya de mogelijkheid om via advanced bidding te sturen op basis van “Desired ACos”. Dit houdt in je dat je zelf kan aangeven op welke ACoS je geautomatiseerd wil sturen. De advertising mogelijkheden van Mabaya helpen vervolgens om dit gewenste doel te behalen.

Lees hier het volledige artikel